DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

KINEZIOLOGIE A ŠKOLA

Přineslo vaše dítě špatné vysvědčení?
 
K  jeho zlepšení může pomoci KINEZIOLOGIE
 
Naše školství již několikrát učinilo pokus o zlepšení vzdělávacího procesu a mnohé z nich byly krokem vpřed. Přesto se stále setkáváme s dětmi, které přes dobré podmínky ve škole a dobré zázemí v rodině nemají výsledky odpovídající očekávání. Často je vyvozen závěr, že dítě sice není hloupé, ale líné nebo lajdák. Ukazuje se, že příčina neúspěchu může být jemná, skrytá a těžko odhalitelná. Přestává však být problémem pro badatele, kteří se zabývají studiem centrální nervové soustavy. Má-li se dítě naučit lehce psát, číst, počítat a řešit jednoduché i složité úkoly, potřebuje k tomu dokonalou souhru funkcí obou mozkových hemisfér.
 
Ve stresových situacích může být odpojeno až 75% mozku, tj. levý přední mozek (udržuje nás v přítomnosti) a celá pravá hemisféra. Vzniká neurologická blokáda, která nám umožňuje pouze reagovat a nikoli logicky myslet. 
 
Výsledkem mohou být alergie, bolesti hlavy a zad, různé typy závislostí a také specifické poruchy učení, mezi které řadíme DYSLEXII, tj. poruchu čtení. Děti zaměňují hlásky zvukově podobné b-p, h-ch, t-d nebo hlásky, jejichž grafické tvary jsou si blízké m-n, a-o nebo zrcadlově symetrické b-d, a-e, t-f, p-j. Při čtení vynechávají nebo přidávají písmena, potíže jim dělá rozložit slovo na slabiky.
Dyslexie bývá často spojená s DYSORTOGRAFIÍ. Těmto dětem chybí cit pro gramatická pravidla. Potíže bývají často spojeny se specifickými poruchami výslovnosti. Jsou nejisté v rozlišování zvukově podobných písmen, přehazují pořadí písmen, slabik i slov (pec-cep), těžce rozlišují tvrdé a měkké slabiky.
Specifickou poruchu psaní nazýváme DYSGRAFIE. Tato porucha se vyznačuje neschopností napodobit tvar písmen u graficky podobných nebo zrcadlově obrácených tvarů r-z, b-l, d-t a potížemi ve spojování písmen do slabik a slov. Základní příčinou neúhledného písma dysgrafika není lajdáctví, ale neobratnost v jemné koordinaci grafických pohybů, lehká porucha motoriky, snížená zraková paměť a nedokonalá zraková diferenciace.
Specifická porucha učení v oblasti matematiky se nazývá DYSKALKULIE. Dítě má problémy s pojmenováním číslic, dochází k záměně číslic tvarově podobných nebo zrcadlově obrácených (nejčastěji 3-8, 6-9). Dyskalkulik zaměňuje římské a arabské číslice zrcadlově (VI čte IV, 21 čte 12) a také zamění operační symboly (x za +). Vícemístná čísla, zejména s nulami, čte jako řadu číslic.
 
          Podle poznatků devadesátých let minulého století jsou všechny tyto problémy spojeny s nesprávnou komunikací mezi pravou a levou mozkovou hemisférou a obvykle také mezi přední a zadní částí mozku. Ve většině případů je tato nesprávná komunikace vyvolána emocionálním traumatem nebo stresem. Následkem strachu, bolesti nebo strachu z bolesti se v mozku naprogramují „bílé skvrny“ u některých schopností. Od traumatizujícího okamžiku je po celý život popírána existence těchto schopností.
 
          Při práci s touto metodou kineziolog svalovým testem nejdříve najde příčinu potíži – dávný stresový zážitek. Následují korekce, které obnovují koordinaci mozku a zlepšují tok energií orgány.
 
Nejčastější stresy pocházejí z období početí (nechtěné děti), těhotenství (pokud matka prožívá stres, pije alkohol, užívá léky, drogy nebo kouří), dále pak porodu (pocity odloučení od matky, prudké světlo porodního sálu, porod kleštěmi, škrcení pupeční šňůrou či jiné komplikace při porodu, ale i zklamání při očekávání potomka opačného pohlaví). Stresorem mohou být jesle, školka, hospitalizace v nemocnici, narození sourozence (žárlivost), úmrtí v rodině (babička, dědeček), vstup do první třídy, rozvod nebo nesoulad v rodině.
 
Odblokováním těchto stresorů, často dochází k překvapivému zlepšení ve škole a také v životě. Je dobré, když s odblokováním dítěte souběžně probíhá také odblokování rodiče. Pozitivní změny u dítěte bývají mnohem rychlejší a výraznější. Kvalita života celé rodiny se výrazně zlepší.

 

aktualizováno: 08.03.2021 08:32:23